Grunderna i ISO-9001
Praktiska fördelar
ISO-9001 ger följande fördelar till företaget:
- Fler affärer. Delta i upphandlingar eller möjlighet att få fler affärer där kunder kräver att leverantörerna är kvalitetscertifierade.
- Söka bidrag. Möjlighet att söka bidrag där myndigheter kräver kvalitetscertifiering.
- Färre fel. Minskade reklamationer samt mindre antal missförstånd och korrigeringar i företaget.
- Bättre anseende. Både internt och externt kan ni i företaget visa att ni arbetar utifrån kvalitet.
- Förebyggande. Istället för att tvingas till tidskrävande åtgärder när fel uppstår, ser man till att ha åtgärdat processer så att felen aldrig uppstår.
- Delaktighet. Både personal och ledning blir delaktiga i företagets kvalitetsarbete.
- Produktivitet och konkurrenskraft. Som en följd av att ni i företaget ägnar mer tid åt att göra rätt saker, blir hela företaget mer effektivt. Produktivitet och konkurrenskraft ökar.
Sammanfattning i punktform av ISO 9001
Alla specifikationer som skrivs i ISO 9001-serierna är utformade för att passa till alla olika typer av företag. Risken för missförstånd måste dessutom minimeras, vilket gör att texterna måste vara relativt byråkratiskt skrivna. För att ändå ge en inblick i vilka krav som ställs, följer här en sammanfattning.
Observera att denna sammanfattning endast är till för att ge ert företag en inblick i dom krav som ställs. Den är inte tänkt att ersätta officiella dokument utan är tänkt som en snabb insyn i vad som krävs av ert företag.
Följande tas upp i ISO 9001:2015:
- Introduktion och omfattning
Talar om standarden och hur den implementeras i organisationer. Förklarar betydelsen av processer för att kunna arbeta med kontinuerlig förbättring. - Normativ referens
Hur denna standard relateras till andra ISO-standarder. - Allmänna krav
Identifiera interna och externa styrkor och svagheter som är relevanta för företaget och systemet. Därefter skall man identifiera behov och förväntningar från alla intressenter, och hur dessa är relevanta i sammanhanget. Man måste också välja omfång. Ett viktigt steg är också att ha riktig dokumentation. - Ledarskap
Ansvar för ledningen i företaget, bland annat för att kvalitetssystemet implementeras i det operativa arbetet. En kvalitetspolicy upprättas och ledningen ser till att det är tydligt vilka ansvarsområden som finns samt vem/vilka som är ansvariga. - Planering
Hantering kring risker och möjligheter. - Support
Vilka tillgångar som finns i företaget, framför allt i form av personal. Vilken utbildning som behövs samt infrastruktur för genomförandet av kvalitetssystemet. - Produkt- och tjänste-realisering
Här fokuseras på hur företaget förstår, kommunicerar och möter kundernas krav, samt vad företaget gör om kundernas krav förändras. - Utvärdering
Aktiviteter som har med mätning och övervakning av kvalitén att göra. Företaget måste bland annat övervaka information som har att göra med kundernas förväntningar. - Förbättring
Ett av ledorden kring ISO 9001 är förbättring. Företaget skall se till förbättring med utgångspunkt i nuvarande och framtida marknad.
Nästa steg?
När ni nu vet grunderna kring vad ISO 9001 innebär, är det dags att ta nästa steg och se vilka konsekvenser ISO 9001 skulle ha i er verksamhet – kontakta oss för en öppen diskussion om vilka åtgärder som behöver vidtas samt hur man går tillväga.